Biblioteka

„Rzeczywiście, często się zdarza, że idzie się do biblioteki, bo chce się książki o znanym tytule, ale główną funkcją biblioteki, a przynajmniej funkcją biblioteki w moim domu i w domach wszystkich znajomych, jakich możemy odwiedzać, jest odkrywanie książek, których istnienia się nie podejrzewało, a które, jak się okazuje, są dla nas niezwykle ważne.”

Umberto Eco, O bibliotece

W szkolnej bibliotece na naszych uczniów czeka Pani Ania Spohn

Bibliotekarka Pani Ania nie tylko zawsze znajdzie interesującą Was lekturę, ale też poleci kolejne książki, które przeczytacie z zapartym tchem!

REGULAMIN PRACY BIBLIOTEKI

Zespołu Edukacji Wspomagającej

Rozdział I

Zadania biblioteki

1. Z biblioteki mogą korzystać:

uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy szkoły, rodzice uczniów, cała społeczność na podstawie kart czytelnika.

Rozdział II

Organizacja biblioteki

1. Nadzór

Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje dyrektor szkoły, który:

a) zapewnia właściwe pomieszczenie i jego wyposażenie, umożliwiające prawidłową pracę biblioteki, bezpieczeństwo i nienaruszalność mienia;

b) zatrudnia bibliotekarzy z odpowiednimi kwalifikacjami;

c) umożliwia im warunki do doskonalenia zawodowego;

d) zapewnia środki finansowe na działalność biblioteki;

e) zatwierdza przydział czynności nauczyciela-bibliotekarza;

2. Zbiory

a) Biblioteka gromadzi następujące materiały:

– wydawnictwa informacyjne — encyklopedie i słowniki,

– lektury podstawowe i uzupełniające do języka polskiego,

– literaturę popularnonaukową i naukową,

– wybrane pozycje literatury pięknej,

– wydawnictwa albumowe,

– czasopisma dla uczniów i nauczycieli,

– wydawnictwa z zakresu psychologii, pedagogiki, filozofii, socjologii i dydaktyk różnych przedmiotów nauczania,

– dokumenty audiowizualne i multimedialne, edukacyjne programy komputerowe,

– dokumenty szkolne (statut, regulaminy i inne) oraz akty prawne regulujące pracę szkoły.

b) Rozmieszczenie zbiorów:

– literatura piękna,

– literatura popularnonaukowa i naukowa,

– literatura do języka polskiego,

– księgozbiór podręczny.

c) Prasa i księgozbiór podręczny udostępniany jest w czytelni i do salach lekcyjnych na zajęcia.

Aneks do regulaminu Biblioteki Szkolnej

Zespołu Edukacji Wspomagającej w Świętochłowicach

dotyczący wypożyczania i udostępniania podręczników/materiałów edukacyjnych

przekazanych przez MEN

 

  1. Podręczniki oraz materiały edukacyjne przechowywane w bibliotece szkolnej i udostępniane

uczniom oraz nauczycielom są własnością szkoły.

2. Szkoła nieodpłatnie wypożycza uczniom oraz nauczycielom podręczniki i inne materiały

edukacyjne.

3. Podręczniki i materiały edukacyjne wypożyczane są uczniom imiennie na karty czytelnicze załącznik nr 1 (Karta Biblioteczna).

4. Przed zakończeniem roku szkolnego uczniowie są zobowiązani rozliczyć się z wypożyczonych podręczników i materiałów edukacyjnych z bibliotekarzem szkolnym.

5. Uczniowie, których nie będzie w szkole w dniu wypożyczenia ( oddawania)

podręczników i materiałów edukacyjnych, są zobowiązani do indywidualnego zgłoszenia się do

biblioteki szkolnej.

6. Podręczniki i materiały edukacyjne wypożycza się na okres nie dłuższy niż10 miesięcy i oddaje najpóźniej tydzień przed zakończeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

7. Uczeń jest zobowiązany do szanowania podręczników i materiałów edukacyjnych będących

własnością szkoły.(Wypożyczone podręczniki powinny być przez ucznia lub jego

rodzica/opiekuna obłożone okładką ochronną, którą można łatwo zdjąć bez niszczenia

egzemplarza).

8. W wypożyczonych podręcznikach i materiałach edukacyjnych nie wolno dokonywać żadnych podkreśleń, zaznaczeń i wpisów.

9. W przypadku, gdy uczeń odchodzi ze szkoły w trakcie trwania roku szkolnego, zobowiązany jest do oddania do biblioteki szkolnej wszystkich wypożyczonych podręczników i materiałów

edukacyjnych.

10. W przypadku zniszczenia, uszkodzenia lub zagubienia przez ucznia podręcznika lub materiału edukacyjnego przekazanego przez MEN, dyrektor szkoły będzie żądać od rodziców/opiekunów ucznia zwrotu kosztu podręcznika lub materiału edukacyjnego .

11. Przez uszkodzenie podręcznika lub materiału edukacyjnego rozumie się działanie, które powoduje pomniejszenie wartości użytkowej podręcznika lub materiału edukacyjnego ( np. zabrudzenie, poplamienie, popisanie, zgniecenie, rozerwanie), ale możliwe jest usunięcie skutków tych naruszeń.

Na żądanie nauczyciela bibliotekarza uczeń, który doprowadził do uszkodzenia, zobowiązany jest

podręcznik lub materiał edukacyjny naprawić.

12.Przez zniszczenie podręcznika lub materiału edukacyjnego rozumie się działanie, które

uniemożliwia dalsze ich wykorzystywanie, a skutków naruszeń nie da się usunąć.