Statut Biblioteki

Statut biblioteki szkolnej Zespołu Edukacji Wspomagającej  w Świętochłowicach

(załącznik do statutu zespołu)

  1. Zagadnienia ogólne.

§ 1

    1. Biblioteka szkolna jest:

      1. ośrodkiem edukacji czytelniczej, informacyjnej, profilaktycznej,

      2. ośrodkiem informacji dla uczniów, nauczycieli i rodziców oraz wszystkich członków społeczności szkolnej.

    2. Biblioteka szkolna:

      1. służy realizacji programu nauczania i wychowania, wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli poprzez inspirowanie do innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych,

      2. uczestniczy w przygotowaniu uczniów do samokształcenia i korzystania z innych bibliotek.

    3. Biblioteka uczestniczy w pełnieniu podstawowych funkcji szkoły: kształcąco – wychowawczej, diagnostyczno – prognostycznej, opiekuńczo – wychowawczej i kulturalno – rekreacyjnej.

  1. Kierunki pracy biblioteki.

§ 2

    1. Zaspokajanie zgłaszanych przez użytkowników potrzeb czytelniczych i informacyjnych oraz profilaktycznych.

    2. Podejmowanie różnorodnych form pracy z zakresu edukacji czytelniczej i medialnej, wspierając nauczycieli w realizacji ich programów nauczania, jak również podnoszeniu jakości pracy szkoły.

    3. Koordynowanie procesu edukacji czytelniczej i medialnej, przygotowując uczniów do korzystania z różnych mediów.

  1. Organizacja biblioteki.

§ 3

    1. Bezpośredni nadzór nad biblioteką sprawuje dyrektor szkoły, który:

      1. zapewnia pomieszczenia i ich wyposażenie, warunkujące prawidłową pracę biblioteki, bezpieczeństwo i nienaruszalność mienia,

      2. zapewnia właściwą (wykwalifikowaną) obsługę biblioteki,

      3. zapewnia zastępstwo za nieobecnego w pracy bibliotekarza,

      4. kontroluje stan ewidencji i opracowania zbiorów,

      5. zarządza skontrum zbiorów bibliotecznych,

      6. odpowiada za protokolarne przekazanie zbiorów przy zmianie nauczyciela bibliotekarza,

      7. inspiruje i kontroluje współpracę grona pedagogicznego z biblioteką w wykorzystaniu zbiorów bibliotecznych, w pracy dydaktyczno – wychowawczej,

      8. hospituje i ocenia pracę nauczyciela bibliotekarza.

    2. Lokal biblioteki.

      1. Lokal biblioteko – czytelnia jest wyposażony w dwie szafy, regały do wypożyczalnio – czytelni, stoły, krzesła.

      2. Sprzęt biblioteki: telewizor oraz urządzenia audiowizualne.

    3. Pracownicy biblioteki.

      1. Zasady zatrudnienia nauczycieli bibliotekarzy i ich kwalifikacje określamy odrębne przepisy,

      2. Obowiązki pracownika biblioteki określa § 4 statutu.

    4. Zbiory

      1. Biblioteka gromadzi następujące materiały:

        1. książki: wydawnictwa informacyjne, słowniki, encyklopedie, kompendia wiedzy, albumy, lektury, literaturę popularno – naukową i naukową, beletrystykę, podręczniki i programy nauczania dla nauczycieli,

        2. czasopisma dla nauczycieli i uczniów,

        3. programy komputerowe zgodnie z potrzebami szkoły,

        4. płyty CD,

        5. kasety wideo,

        6. przepisy oświatowe i inne,

        7. inne pomoce dydaktyczne: gry dydaktyczne, modele, plansze.

      2. W bibliotece umieszczony jest: księgozbiór podstawowy i podręczny.

      3. Księgozbiór ustawia się w układzie działowo – alfabetycznym

        1. lektury do języka polskiego,

        2. księgozbiór podręczny, literatura popularnonaukowa, naukowa, literatura piękna,

        3. księgozbiór dla nauczycieli,

        4. beletrystyka dla młodzieży,

        5. roczniki czasopism wdg alfabetycznej kolejności tytułów,

        6. zbiory audiowizualne ustawia się w układzie numerycznym.

      4. Finansowanie wydatków biblioteki może być:

        1. z budżetu szkoły,

        2. zbiory biblioteki mogą być wzbogcane przez ofiarodawców w formie darowizny.

      5. Czas pracy biblioteki.

        1. biblioteka szkolna jest czynna w czasie zajęć dydaktycznych,

  1. Zadania i obowiązki nauczyciela bibliotekarza.

§ 4

    1. Praca pedagogiczna. Nauczyciel bibliotekarz jest obowiązany:

      1. udostępnić zbiory do pracowni, klas, świetlicy,

      2. prowadzić działalność informacyjną i promocję wizualną, słowną i audiowizualną zbiorów biblioteki,

      3. poznawać czytelników rzeczywistych i potencjalnych oraz pozyskiwać dla biblioteki tych ostatnich,

      4. udzielać porad w doborze lektury i prowadzić rozmowy z uczniami na temat przeczytanych książek i odbioru innych mediów,

      5. integrować dzieci lub uczniów ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z dziećmi lub uczniami pełnosprawnymi. (Dz. U. Z 2015r. , poz.1113)

      6. organizować pracę zespołu uczniów współpracującego z biblioteką („łącznicy”),

      7. współpracować z wychowawcami klas, nauczycielami przedmiotów, z rodzicami, z bibliotekami pozaszkolnymi oraz całą społecznością szkolną w realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych szkoły, w rozwijaniu kultury czytelniczej uczniów i przygotowaniu ich do samokształcenia,